Actief luisteren

Als coördinator of als vrijwilliger kan je veel ‘gedoe’ voorkomen door echt volledig te luisteren. Naar je collega’s en naar je klanten. Of je nu podia bouwt, biertjes tapt of kaartjes verkoopt. Luisteren is een essentieel onderdeel van klantvriendelijkheid, klachtenafhandeling en zelfs anti-agressie. Met luisteren maak je contact en geef je een enorme blijk van waardering voor de ander.

Vind je luisteren soms nog wat lastig of wil je checken hoe jij het aanpakt? Doe dan mee met de training Actief luisteren.

Haal die oordoppen uit je oren!

Wanneer voelde jij je echt gehoord? En wat deed dat met je? Weet je ook waardoor het kwam dat jij je gehoord voelde?

In de eerste communicatiemodellen lag de aandacht sterk op de afzender en op de – toen nog als eenduidig en onveranderlijk beschouwde – boodschap. De luisteraar werd voorgesteld als een passieve ontvanger. Een soort droge spons die dat wat op hem afgevuurd wordt opneemt. Pas veel later werd erkend dat de luisteraar een actieve rol speelt en een boodschap heel anders over kan komen dan de zender in gedachten had. Je kent vast wel het fluisterspelletje waarbij een zin in de kring wordt doorgegeven en aan het eind weer hardop uitgesproken wordt. Dat is vrijwel nooit dezelfde zin die aan het begin werd geuit. In ons contact met elkaar zit veel ruis, denk aan afleiding of vooroordelen. We horen dan misschien wel wat er gezegd wordt, maar niet wat er gecommuniceerd wordt.

Als coördinator of als vrijwilliger kan je veel ‘gedoe’ voorkomen door echt volledig te luisteren. Naar je collega’s en naar je klanten. Of je nu podia bouwt, biertjes tapt of kaartjes verkoopt. Luisteren is een essentieel onderdeel van klantvriendelijkheid, klachtenafhandeling en zelfs anti-agressie. Met luisteren maak je contact en geef je een enorme blijk van waardering voor de ander; He, je doet er toe! En, door de kunst van het luisteren te beheersen verbeter je je communicatievaardigheden ook als spreker!

Deze open training is een combinatie van theorie en praktijk. Zo ga je een kort interview houden, leer je over OMA thuislaten en LSD gebruiken en ga je ja zeggen tegen onmogelijke verzoeken. Met als doel: bewust leren luisteren en daardoor effectief en doelgericht gesprekken kunnen voeren.

Hoe het niet moet?

Over de trainer

De workshop wordt gegeven door KEES-huistrainer Marjan Willemsen. Marjan heeft ruime ervaring in het culturele veld, eerst als docent bij zowel Theater- Film en Televisiewetenschap als communicatiewetenschap en later als adviseur en coördinator voor culturele instellingen en overheden. Ze tapt ook al 15 jaar graag een biertje als vrijwilliger op verschillende festivals. Als trainer/coach werkt ze vanuit Geweldloos communiceren en Transactionele Analyse. In de trainingen combineert ze praktische oefeningen met stukjes herkenbare theorie. In al haar workshops werkt ze op basis van Ik OK, jij OK.

Aanmelden

Ben je geïnteresseerd in deze training? Meld je dan snel aan, er is maar plek voor 10 deelnemers. We hanteren geen entreeprijs, maar werken vanuit het Pay as you like-principe dus neem wel wat euro’s mee. (Helaas geen pin.)